Skeppet Android
Ovan är en graf från OpenSignalMaps som väldigt effektivt visualiserar hur många olika smartphones som kör Android. Storleken på rutorna representerar hur många personer som loggade in med just en sådan modell, och färgen representerar vilken tillverkare som gjort telefonen(även inräknat operatörer i USA, de modifierar OCKSÅ ofta telefoner de får innan de släpper dem).
Och den här "grafen" visar vilka olika upplösningar det finns på alla de olika modellerna, sorterade i "storleksordning"(en skärm kan vara lika stor i antal tum som en annan men kan ändå ha en helt annan upplösning).
Om man som utvecklare ska skapa en ny applikation, vad ska man satsa på?
De mest populära modellerna,
den mest populära tillverkaren, satsa på att appen
skall funkgera på de flesta(om inte alla) modeller,

eller ska man gå för den stora mängden?
Sneglar man sedan
på iOS så finns det fyra(!) olika upplösningar
att koda för, vilket självklart gör
iOS mycket mer inbjudande att utveckla för.
Det är därför Apples APP STORE har
600,000 högkvalitativa appar, varav 200,000
är speciellt utvecklade för iPad.
Antalet specialappar för Android-tablets är en svindlande låg siffra - ett par tusen på sin höjd om jag är optimistisk. Android-tablets har kört på samma taktik som smartphonemarknaden, kvantitét över kvalitét, vilket ju skapar om möjligt ÄNNU MER fragmentering.
Om Google skall lyckas med Android, och med lyckas menar jag att de lyckas bibehålla postitionen som största mobila operativ men med ett MYCKET färra antal telefonmodeller för att locka de bästa utvecklarna, så måste de SAMARBETA med operatörer och tillverkare så att alla vet vart skutan styr härnäst. Annars kommer besättningen att lämna skeppet - och en del kanske till och med bygger ett eget nytt skepp, ett skepp för framtiden.