Rykteskollen: iPhone

Rykteskollen handlar den här gången om nästa generations iPhone, och vad vi vet(eller tror oss veta) så här långt.
 
I dag publicerade 9to5Mac en artikel med bilder från en kinesisk deltillverkare av nästa iPhone.

Bilderna ska alltså föreställa baksidan på nästa iPhone, en bild framifrån med framsidan borttagen och en bild på undersidan. Vad som gör bilden mer trovärdig är att det finns en mindre laddningskontakt som tidigare ryktats om. Baksidan sägs vara i aluminium likt iPad, vilket det också pratats om tidigare.

 

Vad gäller andra läckor och rykten finns diverse olika "riktiga" iPhone-delar ute på nätet, som skall ha läckts av kinesiska tillverkare, men de ger inte mycket information efter som de är små komponenter på insidan av telefonen.

 

Wall Street Journal hävdade i mitten på maj att de via trovärdiga källor fått veta att nästa iPhone kommer att ha en "minst 4-tums skärm", vilket backats upp av Reuters. Även iMore har skrivit om en 4-tums skärm, men de hävadar att den inte kommer att vara större än 4 tum, om den ens blir större över huvud taget. iMore skriver också att nästa iPhone kommer att släppas i oktober enligt den årliga släppningscykeln, och att den troligtivs kommer att ha 4G.

 

Jag tippar på en baksida i aluminium, det känns som ett naturligt val för Apple. Processorn kommer att vara samma som i nuvarande iPad, alltså A5X med fyrkärnig grafik. Skärmstorleken kommer att ökas på till 4 tum, och telefonen kommer därför att vara något långre (med samma bredd), och man kommer att kunna ha fem rader med appar på hemskärmen istället för nuvarande fyra. 4G måste inkluderas om iPhone skall fortsätta att vara den populäraste smartphonen på marknaden. I oktober kommer vi med all säkerhet att ha alla svar.

 


Recension: Deadliest Warrior

Min första recension på Techwire blir av spelet Deadliest Warrior.


Deadliest Warrior är ett spel som släpptes 2010 exklusivt för Xbox Live Arcade.
Spelet är ett klassiskt fightingspel där spelarna går ronder mot varandra tills den ena faller död till marken - därefter börjar allting om! Spelet baserar sig på en amerikansk tv-serie med samma namn där olika historiska krigare ställdes mot varandra, och det är precis så spelet fungerar också. Innan du går en match på blodigt allvar mot alla kompisarna väljer ni mellan Apache(indian 1800-talet), Centurion(romersk krigare), Knight(medeltida riddare), Ninja(smygande krigare från det feudala Japan), Pirate(pirat duuh?), Samurai(krigare från förindustriella Japan), Spartan(krigare från Sparta) och Viking(hård svenne).

Spelet erbjuder relativt lite variation, även om det finns online-läge. Ett lokalt Arcade-läge där du går en match
mot alla de olika krigarna låser upp nya vapen finns, men det mest lockande är i min mening självklart det lokala multiplayer-läget. Att duellera med en kompis som historiska krigare är hur kul som helst, virtuellt blod(och reellt adrenalin) sprutar och i det här läget erbjuder spelet i det närmaste oändligt många speltimmar. Kontrollerna är lätta att förstå, och det finns några olika combo's för varje krigare. De som spelat mer avancerade fighting-spel som Tekken kommer nog att tycka att spelet är lite väl slumpartat, men jag tycker inte att det gör så mycket. Grafiken är tillräckligt bra - den behöver inte vara bättre, och ljudeffekterna precis så härligt rätt(varje krigare försöker skrämma den andra genom hot och glåpord). Och vem har inte drömt om megauberfighten Ninja vs. Pirate?!?!?

Sammanfattningsvis är spelet ett bra köp, 800 MS Points kostar ungefär 100kr att köpa och det här spelet erbjuder många roliga speltimmar - speciellt om du spelar med någon annan!

Google Glass

Ett mycke intressant projekt som presenterades i april i år är Google Glass. Projektet baserar sig på visionen om en förstärkt verklighet med hjälp av ett par glasögon. Det här är Sci-Fi på riktigt.

Google Glass är del i Google X Lab inom företaget. De utvecklar diverse framtidsprojekt, och har till exempel jobbat med en bil som kör sig själv och experimenterat med att integrera dataskärmar i kontaktlinser. Google Glass är alltså ett par glasögon som visar information framför dina ögon när den behövs. De styrs med hjälp av ett par knappar på skalmen och via röststyrning. En prototyp började testas strax efter att projektet presenterades, och enligt New York Times säger att de kommer att släppas i slutet av året och kommer att kosta som en vanlig smartphone. Inget uttalande finns från Google om när glasögonen släpps.

Här är Googles konceptvideo:


Ett minst sagt lovande projekt, men det finns många frågor som måste besvaras:
  • Hur vet glasögonen vad de skall visa för information?
  • Vart finns processorkraften som krävs för att driva ett par av dessa glasögon?
  • Hur bra är batteritiden på en pryl som konstant kollar din GPS-position, hämtar information från internet och lyssnar efter ditt nästa röstkommando?
  • Kommer de finansieras av reklam? Googles inkomster är ju till stor del reklam, och frågan är därför inte obefogad. Att få en annons i ögat skulle vara minst sagt irriterande.
  • Om alla på gatan, i bilarna, i tunnelbanan och på bussen har en massa information framför sina ögon, kommer inte antalet olyckor att öka DRASTISKT?!
Dessutom krävs att röststyrningsprogramvaran är så pass raffinerad att den kan sålla bland allas röster i din omgivning och höra DIN röst. Den behöver också vara rejält mycket bättre än de alternativ som finns idag(Siri och S Voice). Om Google kan lösa de problem som faktiskt finns med att ha en skärm framför ögonen konstant, så finns det enorm potential i det här projektet.

Facebook Camera

För en dryg månad sedan annonserade Facebook att man ämnade köpa den mycket populärar fotoappen Instagram. Nu släpps Facebook Camera.

Facebook köpte Instagram för en miljard US dollar, men hävdade att man inte tänkte slå ihop de två och att Instagram skulle fortsätta vara en egen appliktation. Så är fortfarande fallet, men mycket tyder nu på att Instagrams tid kvar på marknaden är begränsad. Facebook släppte idag Facebook Camera - en separat applikation för iPhone som fokuserar på att sömlöst och snabbt ta bilder, applicera filter och effekt (Instagram-ish), och publicera dem till din tidslinje.

Facebook hävdar som sagt att Instagram inte ska dö, och håller fast vid det påståendet trots lanseringen av Facebook Camera. Facebook's Derek Maines menar att "Förbättringen av fotoupplevelsen i Facebook skulle varit gjord för länge sedan". Enligt rykten höll VD Mark Zuckerberg köpet av Instagram för sig själv - och kanske har fototeamet inte varit informerade om det kommande köpet och lungt och stilla utvecklat sin nya fotoapp. Men mest troligt är ändå att folk från Instagram flugit över på en kaffe och visat hur man gör en fotoapp för grabbarna på Facebook.

Jag anser att Instagrams dagar är räknade. Facebook Camera är bara en förvarning om vad som komma skall: din vägg kommer för evigt att översvämmas av bilder på bryggor, blommor, öl och skor - alltihop i ett rosablåskimrande filter.

Molnet - vad är det?

Molnet är framtiden säger många, men vad är det egentligen? I den här artikeln demystifierar jag uttrycket molntjänst och berättar om de största aktörerna på marknaden.

Molnet är del i en glorifierad framtid där alla dina filer, all din musik och alla dina bilder sparas på din egna server i "molnet". Vad menas med molnet? Molnet är benämning på den server som lagrar all din information och sedan distribuerar den till vilken som helst av dina enheter som har tillgång till ditt moln.
Molnet är alltså bara en metafor som blivit benämning på den här tjänsten.

Det fördelaktiga med att ha ett moln framgår snabbt: du behöver inte spara allt lokalt på varje enhet, istället har du bara det väsentliga (i vissa fall ingenting) och hämtar sedan hem det du behöver från ditt moln. Musik och video strömmas trådlöst, filer synkroniseras mellan alla dina enheter för att du skall kunna börja och sluta arbeta med de när som helst. Kontakter och kalendrar är alltid uppdaterade överallt. Tyvärr är det inte riktigt såhär det fungerar i verkligheten. Det största hindret är än så länge de för långsamma och opålitliga mobila nätverken. Med de hastigheter som 4G utlovar(men inte alltid ger) kan molntjänster blli mer avancerade än vad de är just nu, men 4G-nätverket är inte i närheten av att vara lika väl utbyggt som det 3G-nätverk vi använder mest i dagsläget. 3G-nätverket är redan under mycket hög belastning bara av att fler och fler äger en smartphone som de använder för att sepla Wordfeud, Facebooka, surfar osv - alltså är det trångt om utrymme för filer att flyga kors och tvärs.

Men det finns molntjänster redan idag, om än inte lika avancerade som de skulle kunna vara. Därmed inte sagt att de inte kan vara till stor hjälp.

Apple iCloud lanserades förra året och är en utveckling av Apples minimoln MobileMe. iCloud fungerar självklart bara mellan Apples egna enheter, så det krävs att du har en Mac/iPad/iPhone/iPod touch och dessutom Apples egna ordbehandlingsprogram för att synkronisera dokument. iCloud är annars en kompetent molntjänst som automatiskt håller alla dina enheter i synk med funktioner som Photostream(foton
som synkas över alla enheter), iWork in the Cloud(dokument), applikationer och backup i molnet med mera. Ett mycket bra alternativ som dessutom erbjuder 5GB lagring helt gratis för den som investerar i en iPryl eller Mac, och betalar du en månadskostnad får du mer utrymme. Man kan dessutom nå sina kontakter, sin kalender och använda tjänsten Hitta Min iPhone genom webbläsaren, vilket är ett plus.

Amazon Cloud Drive är ett billigt och väl fungerande alternativ. De erbjuder 5GB helt gratis, och hela 20GB gratis om man köper ett album med musik från Amazons hemsida. Tjänsten är webbläsarbaserad, dvs det är inte en applikation eller inbyggt i någon enhet.
Fördelen är att du når alla dina filer från vilken enhet som helst oberoende av tillverkare, men eftersom tjänsten inte automatiskt delar ut dina filer är det lite mer arbete för att hålla igång molnet. Ett plus är deras musiktjänst som kan användas på alla enheter och som kan strömma din musik.

Google Apps är egentligen en samling av molnbaserad appar.
Där ingår populära GMail, kalender, dokument, Sites(tillverka webbsidor) och Blogger(tillverka bloggar). Tjänsten är webbläsarbaserad. Positivt med Google Apps är mångfalden, och dessutom är de flesta av apparna gratis(till en viss datamängd). Man kan till och med skapa dokument direkt i webbläsaren. Ingenting är automatiserat, utan det är in och spara som gäller för att ha det tillgängligt.




Dropbox anses av många vara bäst i dagsläget och det med rätta. Dropbox är omåttligt populärt och fungerar smärtfritt. Du kan dela vad du vill med i stort sett vilken enhet som helst och alla filer som sparats i molnet och sedan ändras säkerhetskopieras direkt. Dropbox erbjuder 2GB gratis, men om du rektryterar dina vänner till Dropbox och de anger dig som referenspunkt får du 250MB mer, upp till 16GB extra. För en avgift kan du få 50 eller 100GB.

I en framtidsvision skulle till och med datorkraften kunna flyttas till en server och sedan distribueras till de enheter som just i det ögonblicket är i behov av till exempel processorkraft. Konceptet har redan skissats på av i'm SpA. De har skapat i'm circle; ett mycket intressant koncept som enligt deras hemsida skall vara ute sent 2012(!). Det återstår att se hur de lyckas med i'm circle, men det är verkligen en intressant idé som jag tror kommer att lägga grunden för framtiden.

Windows 8

I sommar släpper Microsoft nästa version av världens populäraste operativsystem; Windows 8. I den här versionen skall allting förändras, byggas om och renoveras, och den tidigare gränsen mellan tablet- och datoroperativsystem skall suddas ut.

Microsoft ämnar använda samma operativsystem på både tablets och på datorer när de släpper Windows 8, och därför kommer det att finns två olika "skrivbord" att använda beroende på vilken pryl man använder och vad man föredrar. De två olika kommer att vara det helt nya Metro UI som hämtat sin design från Windows Phone med konstant uppdaterad information från de olika appar som är utplacerade, och så finns den klassiska skrivbordsvyn kvar.
Metro UI ser i mina ögon ut som ett rent touch-baserat operativsystem och det känns inte intuitivt eller snabbt att med en mus klicka på stora rutor och harva runt i konstiga menyer, men tanken med 'Live Tiles' som de kallas är god. För de som vill prova på att använda Windows 8 finns Consumer Preview att ladda ner. Vad gäller skrivbordsvyn är den inte mycket förändrad från Windows 7 med undantaget att Microsoft tagit bort de genomskinliga fönsterna till förmån för de NYA, gamla, fönsterna som är helfärgade(eller ofärgade - Mac OS X någon?) matta historier. De har också utvecklat multitasking-funktionen så att två appar KAN KÖRAS SAMTIDIGT(exempel här till höger), för det fanns ju absolut inte redan. Samsung har ju till och med implementerat liknande teknik på Galaxy S3 - en smartphone.

Windows 8 kommer inte att stödja DVD-uppspelning heller, som ett led i utvecklingen att fasa ut fysisk media. Trams säger jag. Ett bättre första steg att är väl då att ta bort den optiska läsaren ur datorerna så att fler väljer att skaffa filmer på digitalt sätt. Det enda som händer nu är att konsumenterna helt enkelt laddar ner en gratis programvara likt VLC Media Player och inte bryr sig ett skvatt om ifall Windows 8 har ett program som kan spela upp DVD eller inte. Microsoft kommer också att döda namnet 'Windows Live' som står framför diverse program som de har, och de gör sig av med Zune(Microsofts musikapp och namn på deras iPod-utmanare som de också dödat tidigare i år). Istället ska de satsa på simplare namn som Mail, Calendar, Music osv, bra där Microsoft! Microsoft understryker också att alla appar som skrivs om till Windows 8 ska kunna fungera sömlöst tillsammans så att man, efter att ha fört över bilder på datorn öppnar webbläsaren och loggar in på Twitter för att sedan lägga upp en bild, ISTÄLLET bara trycker på en knapp i bildapplikationen(Photos heter den nu) och direkt kan Twittra ut bilden. Ett bra koncept.

De ska även sätta minimumgränser för vilken hårdvara som krävs för att köra Windows 8, allt för att skapa en så jämn användarupplevelse om möjligt - och det är bra. Ett bra steg att ta om Windows ska kunna på allvar utmana användarupplevelsen som iPad erbjuder.

Det återstår att att se hur hur Windows 8 kommer att fungera när det släpps, men jag är inte så positiv i dagsläget.

Facebook på börsen

Idag gick Facebook in på NASDAQ. Det var stora förväntningar på det mycket populära sociala nätverket som värderats till $104 000 000 000 - alltså 104 miljarder dollar.


Facebook är som bekant världens största sociala nätverk med över 900 miljoner användare över hela världen. Hösten 2011 annonserades att börsintroduktionen skulle ske, och värderingen av företag initierades. Idag skedde alltså börsintroduktionen där 20% av aktierna i Facebook släpptes till allmänheten och resten delades ut till de olika banker och riskkapitalbolag som erbjudit sig investera i Facebook och
som förmodligen också har deltagit i värderingen av företaget. En smärre rusning följde efter introduktionen och aktien steg direkt från värderingen på $38 till $42 för att sedan sjunka tillbaka och stabilisera sig kring $38-$39. Värderingen på $104 miljarder för det endast åtta år gamla företaget gör det större än McDonald's, större än Citigroup och större än Amazon.

Men det som oroar många aktierävar är vad Facebook tjänar pengar på. Eftersom Facebook inte tar betalt för användarnas konton så kommer nästan uteslutande deras vinst från reklam. Vilken reklam som visas för varje användare baserar sig på dennes aktivitet och uppgifter, vilket lockar företag att marknadsföra sig på Facebook
eftersom de når precis den målgrupp som de vill. I dagsläget går det bra, men om Facebook inte skall krascha likt
MySpace måste de fornya sig. Till exempel så använder majoriteten av deras användare, 500 av de 900
miljonerna, bara den mobila applikationen istället för att logga in på den dator och surfa till hemsidan. Facebooks mobila plattform måste utvecklas eftersom den just nu inte innehåller en enda annons, dock är det också en av anledningarna till det stora antalet användare. De skulle kunna likt Spotify ta betalt av användarna för att minimera/ta bort reklamen på deras konto. Att expandera verksamheten skulle också kunna vara ett alternativ för Facebook för att möta den höga värderingen, men frågan är vad de skulle göra då?

Värt att notera är också Facebooks kvartalsrapport för första kvartalet 2012: ett svagare kvartal jämfört med första kvartalet 2011. Facebook har inte haft negativ kvartaljämförelse någonsin. De gjorde inte på länga vägar ett dåligt kvartal, men det är noterbart att trenden med positiv kvartalsjämförelse vänder just kvartalet innan börsintroduktionen. En anna viktig detalj som skulle kunna sätta myror i huvudet på eventuella köpare av Facebook-aktier är att förhållandet mellan Facebooks vinst(2011) och börsvärdet är 1 till 100, vilket visar på de enorma förväntingar som finns på det här unga företaget. Tittar man på andra företag i branschen så har Google 1:20 och Apple, världens mest värdefulla företag, har 1:16.

Facebooks framtid på kort sikt är ljus, men på lång sikt är framtiden oviss. De står på sina användares ben därför att om ingen besöker deras hemsida så vill ingen köpa reklamplats på Facebook och då tjänar inte Facebook några pengar - inte i dagsläget i alla fall.

Skeppet Android

Nya mätningar visar att Android har 56.1% av smartphone-marknaden(Gartner). Men varför flockas inte utvecklarna av appliktioner runt operativsystemet? Svaret stavas fragmentering.

Antalet smartphones som kommer ut med Android-operativet är okänt - och det är inte så konstigt, för det är enorma mängder telefoner som sprutar ut på marknaden varje månad. Alla har Android gemensamt men där slutar likheterna mellan de flesta av modellerna. Olika skärmstorlek, olika upplösning, olika tekniker - alla olika konstiga och relativt normala kombinationer finns. Dessutom ska ju nästa smartphone från tillverkare X ha den BÄSTA processorn med högst hastighet och/eller flest kärnor, MEST RAM-minne och starkast grafik - eller? NEJ! För tillverkare X ska ha fyrtioelva olika modeller med små skillnader, och då måste ju tillverkar Y och tillverkare Z också ha lika många olika modeller för att konkurrera med tillverkare X, men Y och Z tänker ju självklart OCKSÅ göra små förändringar för att "sticka ut" från mängden.

 

Ovan är en graf från OpenSignalMaps som väldigt effektivt visualiserar hur många olika smartphones som kör Android. Storleken på rutorna representerar hur många personer som loggade in med just en sådan modell, och färgen representerar vilken tillverkare som gjort telefonen(även inräknat operatörer i USA, de modifierar OCKSÅ ofta telefoner de får innan de släpper dem).

 


Och den här "grafen" visar vilka olika upplösningar det finns på alla de olika modellerna, sorterade i "storleksordning"(en skärm kan vara lika stor i antal tum som en annan men kan ändå ha en helt annan upplösning).


Om man som utvecklare ska skapa en ny applikation, vad ska man satsa på?

De mest populära modellerna,

den mest populära tillverkaren, satsa på att appen

skall funkgera på de flesta(om inte alla) modeller,

eller ska man gå för den stora mängden?

Sneglar man sedan

på iOS så finns det fyra(!) olika upplösningar

att koda för, vilket självklart gör

iOS mycket mer inbjudande att utveckla för.

Det är därför Apples APP STORE har

600,000 högkvalitativa appar, varav 200,000

är speciellt utvecklade för iPad.

 

Antalet specialappar för Android-tablets är en svindlande låg siffra - ett par tusen på sin höjd om jag är optimistisk. Android-tablets har kört på samma taktik som smartphonemarknaden, kvantitét över kvalitét, vilket ju skapar om möjligt ÄNNU MER fragmentering.

 

Om Google skall lyckas med Android, och med lyckas menar jag att de lyckas bibehålla postitionen som största mobila operativ men med ett MYCKET färra antal telefonmodeller för att locka de bästa utvecklarna, så måste de SAMARBETA med operatörer och tillverkare så att alla vet vart skutan styr härnäst. Annars kommer besättningen att lämna skeppet - och en del kanske till och med bygger ett eget nytt skepp, ett skepp för framtiden.


Rykteskollen

I rykteskollen kommer jag att skriva om de senaste ryktena inom teknikvärlden. Jag kommer att försöka hålla mig till de trovärdigaste, men även de mest otroliga teorier och rykten kan bli verklighet.


Den 11 juni slår Apple upp portarna till WWDC, World Wide Developers Conference, och årets upplaga kan bli en att komma ihåg. Förutom redan med 99% säkerhet bekräftade förhandsvisningar av iOS 6 och OS X Mountain Lion har det de senaste dagarna dykt upp information om att Apple även ska presentera 2012-års Macbook Pro's!

 

Den information som finns är relativt fyllig, men bara om Macbook Pro 15-tum. 2012-års Macbook Pro 15-tum kommer att ha en tunnare formfaktor tack vare att Apple likt med Macbook Air kommer att slopa den optiska enheten(cd/dvd-läsare) för att kunna göra laptopen tunnare, lättare och kraftfullare. Apple kommer även passa på att göra sig av med FireWire- och Ethernetport - istället kommer Macbook Pro att ha TVÅ Thunderboltportar och TRE USB 3.0-portar. Båda dessa är nästa generations filöverföringsteknik där USB 3.0 kan överföra filer i en hastighet av 5 GB/s och Thunderbolt, Apples version av Intels uppfinning, kommer upp i den fantastiska hastigheten 10GB/s. Apple introducerade Thunderbolt i förra årets modeller, men intresset för Thunderbolt bland övriga tekniktillverkare har varit svagt och därför finns det i dagsläget relativt få accessoarer som kan dra nytta av den fantastiska överföringshastigheten.

 

Men det som kommer att göra Macbook Pro till mer än bara en liten uppgradering är introduktionen av en RETINA-skärm likt den på iPhone och nu också iPad. Uttrycket RETINA myntades av Apple för att beskriva en skärm som har så hög upplösning att när användaren tittar på skärmen från ett genomsnittligt beräknat avstånd, inte kan se de individuella pixlarna. Skärmen kommer att revolutionera laptopmarknaden - en marknad där utveckling av just skärmarna stått i stort sett stilla de senaste åren.

Det ryktas även om att nästa version av Apples desktop iMac kommer att få en RETINA-skärm.


WWDC kan bli minst sagt kul och jag kommer att skriva om allt ihop här på Techwire!

 

källa: 9to5Mac


"Alla ska ha en egen ultrabook"

Ultrabooks sprutar ut i mängder från diverse tillverkare, alla ska ha en egen ultrabook, och alla bygger på konceptet mycket prestanda i ett litet paket. Ett koncept som Apple byggt sin Macbook Air på, och det är också Airen som sätter standarden, den är maskinen att slå.

Jag skriver den här artikeln på en Macbook Air.
Tangenterna svarar precis så bra
som de kan göra på en dator som
har en tjocklek på 1,7 ner till 0,3(!) cm.
En stark Core i5(eller i7) driver denna lilla
men kraftfulla maskin som har
likvärdig prestanda med Apples Macbook Pro 13-tum.
Med blixtsnabb SSD så startar den på 15 sekunder, vaknar från viloläge direkt och att rota runt bland alla filer är inte längre mödosamt.
Apples Macbook Air var den första av sitt slag, en laptop där prestandan inte halkar så mycket efter bara för att chassit är minimalt. Från början var den för dyr för gemene man, men när Apple fick mer marginal i produktionen så kunde de sänka priset till knappa 12 000kr och
Airen blev genast en succé, med 2011 års version som topp, hittills. Jag och många med mig anser att Macbook Air är den bästa laptopen
på marknaden i dagsläget.

PC-marknaden svarade med att mynta uttrycket "ultrabook". En ultrabook definieras som en avancerad laptop med en mindre formfaktor utan att för den sakens skull dra ned på prestanda och batteritid. De använder oftast en nedklockad, lågenergiprocessor med integrerad grafik. Den kör också Windows, vilket gör att Macbook Air per definition inte är en ultrabook eftersom den kör Mac OS X, trots att det var den som definierade kategorin.

Så vad finns det för utmanare till besten Macbook Air?

Är det en till Macbook Air?
Nej, det är bara en kopia som Asus kallar Zenbook UX31.
Den har en skärm på 12.8 tum, är ett par hekto lättare än Macbook Air, och är i stort sett av samma tjocklek. Designen är frånsett locket direkt kopierad och den har likvärdig prestanda. Det som sänker den här uppstickaren är en urusel pekplatta och ett tangentbord som inte är bakgrundsbelyst - till skillnad mot Airen.
Pris 10 000kr

Samsung Series 9 var den första ordentliga ultrabooken. Årets version bär samma design men är ännu tunnare och lättare, dock är hårdvaran densamma som förra årets modell och det drar ner betygen på den här uppdateringen.
Series 9 har valt en form liknande Airens men en något annorlunda design och den har en relativt svag skärm på 13 tum, men med matt yta vilket gör att den fungerar bättre i direkt solljus. Det som fäller den här sydkoreanska utmanaren är just den relativt svaga skärmen samt dåliga högtalare och ett dåligt tangentbord. Finns för tillfället inte i Sverige, ca pris i USA 10 300kr.

XPS 13 heter Dell's mest
lyckosamma bidrag till ultrabookmarknaden.
Designen är föga ovantat väldigt lik Macbook Air's men med några andra kulörer på diverse delar. Prestandan är lägre än hos de andra ultrabooksen och med tanke på att den är en tusenlapp dyrare så är det väldigt konstigt. 13-tumsskärmen är rent utsagt dålig och batteritiden lämnar mycket övrigt att önska, och därför räcker inte Dell XPS 13 ända fram.
Pris 11 000kr.

Den dator som sticker ut från mängden är Lenovo IdeaPad U300s.
Lenovo har valt att inte kopiera Apples design, och det ska de ha rejält med cred för; den här datorn ser mycket bra ut. Den har en bra pekplatta till skillnad mot resten av utmanarna, tangentbordet är välbyggt men tyvärr inte bakgrundsbelyst och skärmens upplösning är i underkant men allt som allt är nog Lenovo IdeaPad U300s den ultrabook som kommer närmast Macbook Air när det gäller att skapa en portabel, kraftfull och välbyggd ultrabook. Lenovo verkar ha förstått att det inte räcker med att kopiera Apples design för att göra succé. Pris 10 000kr.

Källa: theverge.com


Varför är Apple världens mest värdefulla företag?

Apple Inc. är världens mest värdefulla företag.
Aktien skjuter i höjden tack vare enorma kvartalsvinster och fantastiska produkter.
Men varför? Hur?

Apples framgångsaga måste delas upp i flera olika punkter.
  1. Fantastiskt talangfulla ledare. Tidigare VD Steve Jobs och Designchef Sir Jony Ive har skapat produkter med hjärtat och satt designen i det främsta rummet.
  2. De säger oftare NEJ än JA. Och men det menar jag att de inte inkluderar ALLT som de kan inkludera i en ny produkt bara därför att det går och kan därför...
  3. ...fokusera på det essentiella och göra det riktigt, riktigt bra. Bland det svåraste som finns för en tillverkare/designer är att göra någonting så simpelt som möjligt.
  4. De försöker inte att tillfredsställa alla. De försöker inte att göra produkter som ALLA älskar, och..
  5. ...de förstår paradoxen som kallas VALET. Att ha oändligt många valmöjligheter gör ju inte valet lättare och de flesta uppskattar inte att behöva välja mellan oändligt många valmöjligheter eftersom...
  6. ...Apple tror på principen att kunden omöjligt kan veta exakt vad de vill ha. De flesta av ett elektronikföretags kunder vet inte exakt vilken skärmupplösning de vill ha/behöver ha.
  7. De förstår sig på MARKNADSFÖRING. Den här punkten är troligtivs den viktigaste av de alla: att släppa en ny telefon i månaden skapar fler val(punkt 5) och gör det svårt för kunderna att sålla i den enorma mängden olika telefoner som finns ute. Vad Apple har lagt sig till med är en ÅRLIG utgivningscykel då de lanserar en ny version av en produkt som tar över från den förra. Det här gör att de här tillfällena blir mycket efterlängtade, och att folk faktiskt VET ungefär när de kan förvänta sig nästa telefon/dator/tablet. Att göra en ny telefon bara för att det kommit ut en ny teknik på marknaden är inte lönsamt eftersom ingen vet vad det är för teknik, ingen vet vad den gör och ingen vet varför de ska ha den eftersom ingen annan använder den. Apple använder också rätt typ av strategi i sin produktion av produkter, och sedan i sin marknadsföring:

G
enom att utgå från den här modellen så gör Apple rätt från början. När man har en idé till en produkt så börjar man helt enkelt i mitten av cirkeln och frågar sig  "varför ska vi göra det?", sedan går man vidare till "hur gör vi det?" och slutligen så bestämmer man "vad är det vi gör?".
Genom att alla produkter har VARFÖR i botten så blir marknadsföringen genast mycket enklare att göra eftersom Apple, istället för att marknadsföra en produkt, kan marknadsföra en anledning eller en idé.

Ny standard för sim-kort

Apple och Nokia har båda drivit på utvecklingen av ett nytt, mindre sim-kort kallat Nano-SIM som skall bli standard för alla mobiltillverkare. Apple och Nokia har varsitt förslag på hur detta skall göras och självklart tycker de båda att deras förslag är det bästa.


ETSI(The European Telecommunications Standards Institute) är institutet som jobbar med standarder inom mobilindustrin och det är också de som kommer att i mitten på maj ha röstat om vilket förslag som kommer att användas som standard.


Anledningen till utvecklingen är ju att all plast runt om det egentliga chipet är helt onödig och tar plats från andra komponenter. Att minimera platsen som SIM-kortet tar gör att det finns mer plats för prestandaförbättrande komponenter som processor, RAM-minne och batteri!

 

 


WWDC och E3 närmar sig!

I juni månad kommer i år både Apples World Wide Developers Conference och spelmässan E3 att äga rum. Båda mässorna är starkt inriktade på mjukvara, men en del ny hårdvara är det inte omöjligt att vi får se.

WWDC hålls som vanligt i San Francisco i USA, i år mellan den 11 och 15 juni. Det är en mässa/konferens som Apple själva arrangerar för att samla "alla" utvecklare av appar till iOS och Mac OS X. Biljetterna till årets mässa sålde slut på två timmar, trots att de kostade $1600/styck - drygt 11000 kronor! Väl där så kan utvecklarna gå på informations-sessioner ledda av Apple Engineers, lyssna på föreläsningar från de högsta hönsen på Apple och dessutom knyta nya kontakter med andra utvecklare. Tidigare har Apple alltid släppt sin nästa iPhone-modell på WWDC, men troligtvis gör de inte det i år eftersom de släppte iPhone 4S i oktober 2011 och försöker hålla en uppdateringsfrekvens på ett år. Det vi med all sannorlikhet kommer att få veta mer om är iOS 6 och Mac OS X Mountain Lion, vilket kommer att bli mycket intressant. Många vill se så kallade Widgets i iOS liknande de i Android - alltså appar som visar information direkt på lås/start-skärmen istället för att man måste starta de för att komma åt informationen. Ett viktigt ämne är också hur mycket mer iOS-funktioner som kommer att integreras i Mountain Lion och hur de kommer att fungera.
E3 betyder Electronic Entertainment Expo och det är världens största spelmässa. I stort sett ALLA som är något, eller vill bli något, inom spelbranschen ställer ut på E3 och de allra största företagen har ofta välbesökta presentationer om framtida titlar/konsoler. Årets mässa är inget undantag. Besökarna har blivit lovade presentationer av bland annat SONY, Nintendo och Microsoft. SONY har, trots att PlayStation 4 inte kommer att presenteras, lovat att visa upp framtiden inom spel och innovation" - vad nu de vill säga med det uttalandet. Nintendo kommer förmodligen att presentera nya speltitlar till sin nya konsol Wii U, och det ryktas om att Microsoft kommer att lansera en ny musiktjänst kallad "Woodstock", och inte en ny Xbox. Vill man inte lyssna på presentationer kan man söka sig till någon av de 192 olika utställarna och provspela nya titlar eller testa nytt gamer-gear. E3 pågår mellan 5 och 7 juni i Los Angeles, USA.

Post-PC era?

Steve Jobs myntade uttrycket "Post-PC" för att beskriva den era av mobil elektronik som vi nu är på väg in i. En tid där desktops inte existerar, där laptops är ett professionellt arbetsredskap och där smartphones och tablets regerar på marknaden.

Post-PC produkter:
  • Har ett touchbaserat gränssnitt
  • Är ultraportabla
  • Kan spela upp många typer av media (musik, video, appar, eböcker, tidningar, PowerPoint-presentationer)
  • Synkar trådlöst dina filer via ett moln
Produkterna som driver utvecklingen i
den här riktningen är smartphones och tablets,
och med tablets menar jag iPad.
Apples surfplatta som skapade en helt ny
kategori är den snabbast växande produkten i
hemelektronik genom historien,
och det är iPad som definierar Post-PC eran.
Med ett intuitivt och enkelt gränssnitt och ett enormt utbud av smarta små program - appar - så sålde Apple fler
iPads än vad någon annan datortillverkare sålde datorer förra kvartalet. 15 miljoner iPads hittade nya ägare under det sista kvartalet 2011 - lika många som under surfplattans första år! Sifforna bekräftar bara vad som håller på att hända: fokus för majoriteten av konsumenterna flyttas från mediakreation till mediakonsumtion. iPad är inte gjord för att skriva böcker på, utan att LÄSA böcker på. Att ha en surfplatta där allting från musik till böcker och tidningar finns samlat är väldigt smidigt och gör att konsumenter kan ersätta sin bok, mp3-spelare, tidning och laptop i väskan med en enda pryl. Med tillgång till molnet och alla dina filer är en surfplatta perfekt för korrekturläsning av dokument, små ändringar i uppsatser men framför allt intag av mer information.

Vad som dessutom redan håller på att hända är sammanslagningen av operativsystemen som finns på Post-PC enheter och datorer. Microsoft lanserar i sommar sitt nästa operativsystem 
Windows 8 som de säger är ett enda system som skall fungera på smartphones, tablets, laptops och desktops. Apple suddar för varje år ut mer och
mer av gränsen mellan iOS och Mac OS X,
med nästa version, Mountain Lion, ute i sommar.
Tillslut kommer vi nog att landa i en ny tid där de mobila
operativsystemen är de i stort sett enda operativsystemen.

Företagen är också stora aktörer på tablet/smartphone-marknaden. De köper stora partier tablets och smartphones som kan synkas med en laptop på skrivbordet och fungera tillsammans. Det är en stor fördel att på en större portabel skärm kunna visa upp grafer, tabeller, ritningar och bilder för någon annan person. Molnet spelar en viktig roll, och oftast har ett företag också ett intranät som de vill ska kunna fungera med alla prylar. Vad som händer är ju att privatliv och arbetsliv smälter ihop i dessa prylar och det är långt ifrån alla som tycker att det är en bra idé, men det finns de som gör det. En del tycker att det är lite grann som flexibel arbetstid: man kan jobba när man är privat och man kan vara privat när man jobbar.

I en inte allt för avlägsen framtid bryter tablets och smartphones ny mark. Tidigare lyxprodukter blir mer regel än undantag. Jag anser att vi i framtiden kommer att använda oss av en hemmaserver där vi lagrar information, en hemmaserver som synkar med molnet. Var och varannan person kommer att äga en smartphone och/eller en tablet. PCn kommer inte att försvinna, men gemene man kommer att läsa morgontidningen, leta busstider och lyssna på Stones på en Post-PC pryl och inte på en, med dagens definition, dator.

 


Samsung Galaxy S3

Alla pratar om Samsung Galaxy S3. Det nya flaggskeppet från Samsung skall ta över Android-fanan från sin föregångare Galaxy S2. Förväntningarna var så höga som bara Apple-presentationer tidigare hade haft. Det har inte gått en dag utan att man läst ett rykte, sett en bild eller hört ett uttalande om Galaxy S3. Det här hajpades som den största produktlanseringen detta år!

Så presenterades den äntligen i torsdags. Världen höll andan när president JK Shin klev upp på scenen i Earls Court i London och med stapplande engelska presenterade Samsung Galaxy S3. "Inspirerad av vatten, löv och kiselsten" predikade Shin och tog fram telefonen ur innerfickan men Samsung har verkligen satsat på mjukvaran, snarare än hårdvaran, i 2012-års Galaxy S. Det sydkoreanska företaget presenterade en telefon som "designats för människor"(till skillnad mot alla andra smartphones alltså) och som innehåller
många nya mjukvaruinnovationer som S Voice, Stay Smart, Pop Up Play, S Beam etc etc. Man menar att telefonen ser dig, lyssnar på dig och förstår vad du vill ha.

Under förväntan är ett bra betyg att sätta på presentationen. Samsung hade storstilad lokal, liveorkester, alldeles för många reportrar och de hade byggt upp förväntningarna; tyvärr alldeles för mycket. I mina ögon, utan att ha sett telefonen i verkligheten, föll Samsung pladask på målsnöret. Telefonen ser billig ut, designen är bara återanvänd från Galaxy Nexus och att den dessutom är i plast gör inte saken bättre. Inuti finns en kraftfull fyrkärning processor och 1GB RAM-minne, vilket ju kommer att ge bra prestanda, men det är långt ifrån den monstertelefon som den skulle kunna ha varit. Kameran är på 8 Megapixel vilket är desamma som Galaxy S2, men Samsung har utvecklat kamera-applikationen istället vilket ska förbättra användarupplevelse och bildkvalitén. När det gäller mjukvaruinnovationerna är det svårt att uttala sig utan ha testat dem, men känslan direkt är ju att S Voice är en kopia av Apples Siri - om än en bra sådan för att skapa konkurrens. Förhoppningsvis kan den fungera utan att ha tillgång till internet, och kunna göra lokala saker som att ställa in ett alarm utan att skicka en förfrågan till en server. Stay Smart-funktionen skall fungera så att telefonen ser dina ögon genom kameran på framsidan och kan därigenom låta skärmen vara påslagen medans du tittar - och släcka skärmen när du inte tittar. Låter som en bra idé i teorin men frågan är hur praktisk den egentligen är. Och det är egentligen känslan med de flesta av nyheterna i mjukvaran: teorin låter bra, men hur fungerar teorin i praktiken, vilket ju är det väsentliga?

Jag tror att Samsung Galaxy S3 trots allt kommer att vara en stor succé. Bra prestanda hårdvarumässigt paketerat tillsammans med ett fräscht operativsystem med nya innovativa idéer kommer att bära fram Galaxy S3. Men nu väntar jag på iPhone 5, iPhone HD, nya iPhone, iPhone 4XHDs eller vad de nu kommer att kalla den, därför att jag tror att Apple har ett ess i rockärmen. Apples nästa iPhone är den största produktlanseringen detta år.

 


Techwire is born.

Hej,
och välkommen till Techwire. En sprojlans ny blogg om teknik i allmänhet men hemelektronik i synnerhet.
Jag tänker skriva om det senaste inom teknik(men långt ifrån allt), recensera produkter, spel, programvaror och hemsidor,
och kommer att publicera krönikor och diverse artiklar inom olika ämnen som rör teknik.
Joel

RSS 2.0