Facebook på börsen

Idag gick Facebook in på NASDAQ. Det var stora förväntningar på det mycket populära sociala nätverket som värderats till $104 000 000 000 - alltså 104 miljarder dollar.


Facebook är som bekant världens största sociala nätverk med över 900 miljoner användare över hela världen. Hösten 2011 annonserades att börsintroduktionen skulle ske, och värderingen av företag initierades. Idag skedde alltså börsintroduktionen där 20% av aktierna i Facebook släpptes till allmänheten och resten delades ut till de olika banker och riskkapitalbolag som erbjudit sig investera i Facebook och
som förmodligen också har deltagit i värderingen av företaget. En smärre rusning följde efter introduktionen och aktien steg direkt från värderingen på $38 till $42 för att sedan sjunka tillbaka och stabilisera sig kring $38-$39. Värderingen på $104 miljarder för det endast åtta år gamla företaget gör det större än McDonald's, större än Citigroup och större än Amazon.

Men det som oroar många aktierävar är vad Facebook tjänar pengar på. Eftersom Facebook inte tar betalt för användarnas konton så kommer nästan uteslutande deras vinst från reklam. Vilken reklam som visas för varje användare baserar sig på dennes aktivitet och uppgifter, vilket lockar företag att marknadsföra sig på Facebook
eftersom de når precis den målgrupp som de vill. I dagsläget går det bra, men om Facebook inte skall krascha likt
MySpace måste de fornya sig. Till exempel så använder majoriteten av deras användare, 500 av de 900
miljonerna, bara den mobila applikationen istället för att logga in på den dator och surfa till hemsidan. Facebooks mobila plattform måste utvecklas eftersom den just nu inte innehåller en enda annons, dock är det också en av anledningarna till det stora antalet användare. De skulle kunna likt Spotify ta betalt av användarna för att minimera/ta bort reklamen på deras konto. Att expandera verksamheten skulle också kunna vara ett alternativ för Facebook för att möta den höga värderingen, men frågan är vad de skulle göra då?

Värt att notera är också Facebooks kvartalsrapport för första kvartalet 2012: ett svagare kvartal jämfört med första kvartalet 2011. Facebook har inte haft negativ kvartaljämförelse någonsin. De gjorde inte på länga vägar ett dåligt kvartal, men det är noterbart att trenden med positiv kvartalsjämförelse vänder just kvartalet innan börsintroduktionen. En anna viktig detalj som skulle kunna sätta myror i huvudet på eventuella köpare av Facebook-aktier är att förhållandet mellan Facebooks vinst(2011) och börsvärdet är 1 till 100, vilket visar på de enorma förväntingar som finns på det här unga företaget. Tittar man på andra företag i branschen så har Google 1:20 och Apple, världens mest värdefulla företag, har 1:16.

Facebooks framtid på kort sikt är ljus, men på lång sikt är framtiden oviss. De står på sina användares ben därför att om ingen besöker deras hemsida så vill ingen köpa reklamplats på Facebook och då tjänar inte Facebook några pengar - inte i dagsläget i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0